54
REGISTRES D
[i545]
et moyens alléguez et proposez par led. Prevost en lad. assemblée, sur lesquelles auroit demandé son avis et deliberation aux assistans.
Lesquelz auroient tous conclud, advisé et deliberé que, pour le plus brief et aysé, lad. somme se doibt lever par teste, le fort portant le foible; et pour ce faire, seront veuz les derniers roolles des quarteniers et seront prins en iceulx les plus riches, puis les médiocres, sans prandre les povres, lesquelz seront taxez justement, loyaulment et esgallement, le fort portant le foible, en la presence d'ung Conseiller de la court de Parlement, d'ung Maistre ou Auditeur des Comptes, du Quartenier, du Dixinier et deux nota­bles bourgeois de chascune dixaine, ayans congnois­sance des facultez des personnes habitans en lad. dixaine, et le tout faire selon Dieu, raison et equicté, et sans acception de personne, pour, après lad. taxe faicte et liquidée, faire le myeulx qu'on pourra quant au seurplus '2>.
Henri Godeffroy, Quartenier de lad. Ville, à aller vers led. seigneur, demander moderation de lad. somme et dellay du payement d'icelle, a recité tout le discours de sa légation et voyage, c'est assavoir, en sommaire, que le Roy n'a voullu donner mode­ration, ne terme du payement de lad. somme, et qu'il en a faict sou estat, actendu les grans affaires qu'il a à supporter; et que mond. sr le Prevost des Mar­chans a encores recité que lad. Ville est redevable envers les particuliers d'icelle de cinquante mil francs, et le faitz qu'elle porte encores tous les jours à payer les povres mendicans valides, beson-gnans au boullevert de la porte Sainct Anthoine, et encores qu'il est besoing frayer autres deniers pour sallarier les médecins et cirurgiens qu'il convient députer à penser et medicamenter les malades de peste'1', et la difficulté de lever lad. somme au moyen du reste des mr" ji escuz de l'année passée qui n'est encores achevé de lever; et plusieurs autres raisons
LXX [LXIX]. — Les cameristes^ seront taxez.
9 mai 1545. (Fol. 28.)
Du samedi, ix8jour de May mil v° xlv.
Aujourd'uy a esté ordonné que les manans et ha­bitans de la ville de Paris tenans chambres, basset autres demourances en cestedicte ville de Paris et faulxbourgs seront taxez et cotizez aux deniers oc­troyez au Roy, comme les detempteurs des maisons, domiciliés et autres habitacions de lad. Ville et faulx­bourgs, chascun particulierement, et que les Quar-
teniers de cestedicle Ville, leurs cinquanteniers et dixainiers prandront Ies noms desd, locatifz desd, chambres, bas et demourances, et en feront roolles comme des autres proprietaires et locatifz, detemp­teurs desd, maisons et demourances d'icelle Ville et faulxbourgs, pour en faire leur rapport, afin de les taxer et cotiser selon leurs puissances et facultez particulierement.
LXXI [XX]. — Serment des Deputez et cottisacions.
25 mai i545. (Fol. 20.)
Du lundi, xxv0jour de May mil vc xlv.
Aujourd'uy sont comparuz en la grande salle de l'Ostel de la Ville de Paris, c'est assavoir :
Sire Vincent Maciot, Quartenier;
Germain Nepveu, Michel Gilles, cinquantenyers, Jehan Belier, Guillaume Marcoureau, Jacques Dau­bremont, Gabriel Hervieu, Jehan Desainctz, dixi-nyers dud. quartier.
Sire Guillaume Danès, Quartenier;
Pierre Chesnard, Jehan Potier, Estienne Daubre­mont, Anthoine Gilbert, Jacques Gourlin, dixiniers dud. quartier;
Sire Henry Godeffroy;
Philebert de Crevccueur, cinquantenier, Jehan Damyens, dixinier, Pierre Gervaiz, dixinier, Hugues
W La peste exerçait ses ravages à Paris depuis le milieu de l'année précédente, et elle n'avait pas encore disparu à la fin de juillet i545. On trouve des ordonnances de police émanées du Parlement, à l'occasion de cette épidémie, aux dates des 25 septembre, 11 oc­tobre i544, 21 janvier, 21 mars, i3 et 18 juillet 1545. Elles sont publiées dans VHistoire de la Ville de Paris, par Félibien, in-fol., t. IV (Preuves, t. II), p. 711, 714 et 725.
(2)   Le verso du folio 27 est en blanc.
(3)   Ce mot paraît être pris ici dans le sens de petits locataires, n'occupant qu'une seule chambre ou une boutique. -" Probablement rez-de-chaussée.